Anasayfa

 

"Kleenex Bir Markadır" kampanyası


Pin It

Bizde nasıl kağıt mendile artık jenerik marka olan Selpak deniyorsa, ABD'de de kağıt mendil yerine yıllardır Kleenex kullanılıyor. Uhu, Aspirin, Chiklets gibi markaların önce popüler olmalarına, sonra jenerik olup değerlerini yitirmelerine sebep olan bu sürecin tehlikesini anlayan Kleenex bir reklam kampanyası başlattı ve marka adının kategorinin genel tanımı olarak kullanılamayacağını deklare ettiği bir internet sayfası açtı:

"You don't need a Social Security number to get your identity stolen.
When you spend nearly a century building a name that people know and trust, the last thing you want is people calling any old tissue a Kleenex® Tissue. Simply put, 'Kleenex' is a brand name and should always be followed by an ® and the word 'Tissue.' Please help us keep our identity ours."

Kampanyayı ben de AdAge'de gördüğüm bir banner yoluyla öğrendim. Bakalım Kleenex'in bu çabası nasıl bir sonuç getirecek.

Zamanında Selpak'ın reklam ajansında markaya hizmet vermiş birisi olarak Selpak markasının da bu jenerik algıyla mücadele için sürekli gardda olduğunu biliyorum. Çeşitli yöntemlerle kategoriyi sahiplenen marka jenerik algısını "kategorinin en iyisi" gibi farklı yönlere çekebilir belki. Fakat Kleenex'inki kadar direkt bir kampanya gerçekten cesaret ister. Reklam bütçesini bu konuya harcamak her markanın harcı değil.



Pin It

Bu haberler de ilginizi çekebilir:

Yorumlar


nick (02 Ekim, 2009 10:37 Cuma)
Ben cozemedim mevzuyu tam olarak?

ne gibi bir zarari oluyor, jenerik olmanin? ne guzel iste? kim muzdarip olmus ki boyle bir durumdan?

Yalçın (settar) Pembecioğlu (02 Ekim, 2009 10:39 Cuma)
jenerik olunca bakkaldan Selpak istiyorsun, o sana Nova veriyor ama senin umrunda olmuyor.

mek (02 Ekim, 2009 11:13 Cuma)
Çaykur'un da benzer bir sıkıntısı var.. Jenerik ambalaj.. İnsanlara hangi marka çay kullandıklarını sorunca Kırmızı paket, sarı paket, siyah paket diyorlar..

fadami (02 Ekim, 2009 11:22 Cuma)
Bir adım daha öteye gidelim:
Bakkaldan selpak istiyorum, bakkal "selpak yok nova var" diyor... Yine umrumda olmuyor, "olur" deyip alıyorum.

Konu mendil olunca, değişkenler çok farklı... Traş bıçakları için biraz daha anlaşılır bir durum.

Yalçın (settar) Pembecioğlu (02 Ekim, 2009 11:31 Cuma)
fadami, haklı sayılırsın ama öncü markaların bir şekilde bu kadar standart görünen ürünler arasında bile ayrışmayı başardığını unutma. örneğin viki nezle olduğunda Selpak'ın E Vitaminli, losyonlu ürünü dışında bir mendil kullanırsa burnu yara oluyor.

jenerik marka olabilecekken sınırdan dönüp pozitif ayrımcılığa maruz kalan bir örnek: Coca-Cola. kola istersiniz, Pepsi varsa reddedersiniz.

fadami (02 Ekim, 2009 12:06 Cuma)
Settar, dediğin gibi, ayrışmayı başarmak esas kısmı. Haberi ilk okuduğumda aklıma gelenlerden biri, Kleenex denen markanın ayrışma çabası içinde olmadan (belki de vardır, bilemedim) "Kleenex ismi bana aittir, kimseye kullandırmam kardeşim" şeklindeki racon kesen tavrının saçmaca oluşu idi. Bunu demeden bilinçli bir şekilde adını kullandırıyorsa ne ala! Yoksa kimsenin umrunda olmaz...

Selpak örneği tamam, ama market raflarında ağır basacak bir üstünlük... Tanımadığım bir bakkaldan "Selpak Sensitiv" istemenin karşılığında "Af buyur" tümcesini duymak beni endişelendiriyor 8) İşin şaka ama gerçek kısmı...

Coca-Cola örneği ise tastamam 8)

nick (02 Ekim, 2009 12:12 Cuma)
ihtiyacin olan sey, gercekten bir markaya ait urunse, zaten  pesinden kosarsin tuketici olarak.

Benm sahsi fikrim, marka bilinirliligine olan katkisi, markanin farkedilmemesine olan katkisindan daha fazladir. tersi durumlarda  zaten bu konunun mevzubahis olamayacagi bir urunden bahsediyoruzdur.

Selpak, kleenex, vs. kagit mendil abi bunlar araba degil...

Yani bana sorarsan, bu durumdan muzdarip aglak arkadaslar, buyuk ihtimalle farklilik yaratabilecekleri bir sektore olmadiklarini cozup, dikkat cekmeye calismaktalar... Cesaret demissin ya, Kleenex zaten sunda emin; ne yaparsa yapsin milletin aklindan o oturmus  algiyi cikartamaz, o yuzden artislik yapiyor bana sorarsan. iste siz farkinda diilsinz ama, ben markayim aslinda  kalbimi kirdiniz ama neyse bilginiz olsun istedim  filan diye ayak yapiyor bildigin.

tiri viri yapma kleenex yemezler. selpak, solo hede hodo, hepsi ayni b*kun kirmizisi iste.. ;D

nick (02 Ekim, 2009 12:24 Cuma)
ya bi de sole bi durumda var, misal bakkala gittin abi, dedin ki, moruk selpak versene bi tane_? ama selpak markasini da bilmiyorsun, adam da sana selpak verince  aa oo supermis bak deyip selpak musterisi oluosun...

bunlari es gecmemek lazm...

Urun onemli dedik ya, misal orkid de jenerik urun sayilir, sen gittin bakkala, abi bi orkid versene dedin, adam da sana  kotex verse, baba naptin orkid dedim dimi dersin? alip kotex i cikarsan bilirsin ki, evde koteks bekler seni, malum sinire kesmis hatun hormonlar tavan zuhahah..

ya da daha kotusu bak bak ahahaha; bakkala girdin, abi bi orkid versne dedin, adam tuttu sana selpak verdi, o da jenerik bu da jenerik... ahahhaha.

geyigim gelmis ya. pardon. :)

gullusum (02 Ekim, 2009 13:15 Cuma)
orkid Turkiye'de tam anlamıyla jenerik bir ürün (ya da idi). Molped Hülya Avşar'lı kampanyası ile bu jenerik isme kafa tutmustu, hem kendine hem de orkid markasına bir hayır yapmış olduğunu böylece anlıyoruz. 
jilet'in :) aslında bir marka oldugunu ogrendigim günkü şaşkınlığımı hatırladım bir an :)

Aygül Pembecioğlu (02 Ekim, 2009 14:01 Cuma)
benim burnum geçimiş burdaki konuşmada :)

Orkid konusunda haklısın gullusum. Molped ve Kotex markaları da olmasına rağmen ciddi anlamda genel olarak "ped" demek yerine, misal iş yerinde "Orkid'in var mı?" deniliyor düşününce :)) -- dalga geçmeyin Orkid'in var mı lafı ile karışmam :P

erhan (spawnie) özkantarcı (02 Ekim, 2009 22:32 Cuma)
bende tamamen nick'in görüşlerine katılıyorum. bu "algıyı" değiştirmeye yönelik harcanan her kuruş bence çöpe atılmış paradır. sen yarın üretimi durdurup fabrikaya yarın kilidi vurup, piyasadaki tüm ürünlerini geri toplatsan bile insanlara ona kleenex veya selpak veya orkid veya jilet demeye devam edecekler. bunun farkında olmamak veya olmadıklarını düşünmek gerçekten banada anlamsız geliyor. o zaman geriye tek bir çare kalıyor ya gilette gibi 2 yılda bir ürüne yeni bir katman ekliyecekler (bkz: 5 bıçaklı gilette) yada nick'in bahsettiği gibi farklilik yaratabilecekleri bir sektore olmadiklarini cozup, dikkat cekmeye çalışacaklar dı.... bence pek bir anlamsız olmuş bu kampanya...

nick (03 Ekim, 2009 11:33 Cumartesi)
cok guzel bir yazi, ama ikna olmadim halen...

Kac marka sayabilirsiniz bana  markasi jenerik oldugu i,cin batan?

Batmaktan degil pazar payi kaybetmekten  bahsediyortuz diyorsaniz, o zaman soyle soyleyeyim;

Sen yeni bir kategori yaratip zirveye oturdun, sonra arkadan rakiplerin geldi, sen buldugun parlak yatirim fikrinle yerinde sekerken, rakiplerin ar-ge yapti innovasyon yapti reklam yapti ve sen zirveden asagi dustun? neden markanin jenerik olmasina  bok atiyorsun afedersin, rekabet ortami yokken zirvedeydim, rakipleer cikinca pazar payi kaybettim demek gucune mi gidiyor?

Selpak mi batti, uhu mu batti pritt mi batti ya da iflas eden varsa  gerkcekten bunun sebebi jenerik marka olmalari mi?

Mesela simdi google a pimapen yazdim en yakin ornek olarak yazdiginiz seye, sitesine gittim, halen aktif gozukuyorlar.. TV de en cok gorudugunuz plastik kapi pencere reklami nedir? Firatpen mi? bir ara da winSA vardi di mi? winSA da yok oldu..... Pimapen en son ne zaman reklam yapti?

Jenerik marka  olmak cok buyuk bir guc, ama bu gucu kullanbilecek kafa yoksa, batmazsiniz ama, pazari kaptirirsiniz, bu da bir gercek.

yani sayilan markalara  bakiyorumda? hangisi batmis bunlarin yahu?

Pimapen, Lacoste, Camsil, Nescafe, Orkid, Gillette, Oralet, Jeep, Uhu, Chokella, Pimapen, Atari, Kalebodur, Ytong, Pritt, Borcam, Çekomastik, 404, İpragaz, Fay, Sana, Onduline, Duşakabin, Permatik..

Bu jenerik markanin  sirket batirmasi, hayatimda duydugum en buyuk geyik kusura bakmayin. Pazar payi kaybetmekse, ise asilmayanin hakkidir.







Yalçın (settar) Pembecioğlu (03 Ekim, 2009 12:53 Cumartesi)
nick, batmaktan kim ne zaman bahsetti? biraz kendi kendine tartışmışsın sanki.

nick (03 Ekim, 2009 15:30 Cumartesi)
pazar payi kaybetmekten bahsediyorsan onun da cevabini yazdim, okuyunca hak veriyordun halbuki? gene mi okumadin? ahaha. ;)

Ayni fikirde olmani beklemiyorum ki, super muglak bi mevzuyu alip, istatistik veri, bilmemne olmadan havaya havaya laflari atinca,  antitezlere yeri kendiniz aciyorsunuz!..

Markanin jenerik olmasi zirveden sonraki tehlike? tehlike ne abicim? intikam ne? deger kaybi ne? bunlarin hepsi jenerik olmayan markalarinda basina gelebilecek serbest piyasa kosullari dahilindeki hede hodo. Reklamci milletinin para basmak adina  afedersin bir taraflarindan uydugrup icad ettikleri yeni yetme sebeb-i maglubiyet..

gecerli bir argumanla karsilik almis olsadim tartisiyor olurduk zaten settarim ;)..

selametle.




phoenixia (03 Ekim, 2009 20:28 Cumartesi)

ürünü marka yapmak için uğraştıktan sonra jenerik marka seviyesine de ulaşıp kemale erdiği noktada aslında markalıktan çıkıp tekrar ürün halinde algılanması en büyük sorun bence...

bigu'da haber olduğunda öğrendiğim rimmel markası mesela... kim biliyor ki rimmel'i... ama max factor, lancome, christian dior'un rimellerini herkes biliyor...

bu noktada şu geliyor aklıma.. selpak kağıt mendilde yaşadığı sorunu kağıt mutfak havlusunda yaşamıyor.. dahası bir başka jenerik olduğunu düşündüğüm vileda'nın sınırına geçerek temizlik bezleri alanına sıçrıyor... ama selpak hiçbir zaman vileda olamayacak...


erhan (spawnie) özkantarcı (03 Ekim, 2009 21:22 Cumartesi)
"Jenerik marka olma durumunun, aslında olağanüstü bir başarının sonucu olduğunu kabul etmeliyiz. İhtiyaç tespit edilerek yepyeni bir ürün pazara sunulmuş ve yepyeni bir kategori yaratılmıştır. Bu yeni kategori/ürünün öncüsü ve tek temsilcisi olan marka, aynı zamanda kategoriye de adını vererek süreç içinde jenerikleşir ve marka ismi kategorinin ismi olur. Bu aşamadan sonra pazara dahil olan her aktör, bu jenerik marka ismini, kategori ismi olarak paylaşır ve öncü markanın özel mülkiyetinde olan marka ismi miri mala dönüşür."  (buraya kadar olan kısım her üreticinin ve reklamcının hayali değil de nedir? öyle bir şey üretiyorsunu ki daha önceden hiç kimse tarafından düşünülmemiş ve ona öyle bir hayat veriyorsunuz ki, yıllar sonra piyasadan çekilse bile o ürün o isimle anılıyor bkz: vinylex)  "Öncü marka, dişiyle tırnağıyla tırmandığı zirveden, birdenbire, belki kendisi bile ne olduğunu anlayamadan uçurumdan aşağıya yuvarlanıverir. İşte bu duruma “marka kaybı” diyoruz." ( bu nasıl desteksiz bir tezdir! neden al aşağı oluyormuş? neden marka kaybına uğruyormuş? hani örnekleri nerede? jenerik marka olupta al aşağı olanlar jenerik marka oldukları için mi o duruma düşmüşler yoksa başka nedenlerden dolayı mı....? )

benim yazıdan kendimce çıkardığım ilginç bir detay şudur; devamli olarak örneklenen "pimapen" yazıldığı gibi okunan Türkçe bile sayılabilecek bir kelime. Marka olarak pimapen, kategori ismi olarak konumlanmaya başlayınca, yazıda söz edilen "marka kaybı" başlıyor. Yine yazıda söz edildiği gibi "Gillette" markası, Türkçede "jilet" olarak okunup algılandığı için zamanla kategori bu ismi aldığında tüketici Jilet ve Gillette ayrımına gidiyor. Cola ve Kola, Jeep ve Cip gibi... eğer illaki bu şekilde bir hassasiyet varsa markaya bu şekilde bir isim verip ileride "jenerik olma ihtimaline karşı" (bu nasıl bir tehlikeyse artık) bir önlem alınabilir. Yazılışı yabancı dilde, okunuşu türkçe olarak rahat, kolay ve ileride de tamamen türkçe olarak anılmaya müsait.  Ama bu insanaları durdurur mu? tabiki de hayır... Onlar sizin Chokella'nızdan  yola çıkıp Şokella diye marka yaparlar sizde oturur seyredersiniz.. Bu kadar safsataya inanın gerek yok bakın nescafe'ye bakın uhu'ya, bakın Lacoste'a. onlar neden marka kaybına uğramıyorlar bence bir şey üzerinde konuşulacaksa bunun üzerinde konuşulmalı? bence gereksiz bir hassasiyetten başka bir şey değil...

Yorum yapmak için
- sisteme kayıt olabilir,
- Bigu üyesi iseniz ana sayfadan giriş yapabilirsiniz.