Anasayfa

4902_10537.jpg Resimleri
 

IKEA katalogu mu Praktiker mi?


Pin It



Ne zamandir haber yapmadigim Bigu`ma huzunlu bir haberle donus yapayim...

IKEA kataloglarinda yillardir kullandigi Futura tabanli IKEA Sans fontunu birakip klasik Verdana`ya geciyormus... Verdana`yi severim ama IKEA`ya olmus mu??

 eski ve yeni:



Pin It

Bu haberler de ilginizi çekebilir:

Yorumlar


byparlak (31 Ağustos, 2009 01:46 Pazartesi)
 Evet..banada gecen hafta katalog gelince sasirmistim


Yalçın (settar) Pembecioğlu (31 Ağustos, 2009 10:08 Pazartesi)
Yadırgadım. Gözümü bir türlü alıştıramıyorum. Markanın algısı da bu fontla beraber bir şekilde kayacak sanırım zihnimde.

forklift (31 Ağustos, 2009 10:22 Pazartesi)
Acı verici bir değişiklik...  Sanki katalogu açarken font bulunamamış da evdeki default fontla açılmış gibi...

Opt (31 Ağustos, 2009 13:30 Pazartesi)
Evet sistem hatası varmış gibi, sade beyaz durması da bir garip. @forkliftin dediği gibi eksik windows dosyaları varmışta defaulta alınmış gibi.

ARTanubis (31 Ağustos, 2009 15:24 Pazartesi)
önce Audi şimdi IKEA.. yaw elleşmeyin şu güzelim fontlara...

mehmet (31 Ağustos, 2009 16:34 Pazartesi)
küresel kriz ayağına, baskın algısını şıktan ucuza çekmeye çalışırken, direksiyon hakimyetini kaybedip şık ama ucuz şeridinden ucuz ve dandik şeridine takla atmış gibi duruyor. Verdana'nın baskı diil ekran yazı tipi olduğundan bi haber olmaları ayrıca vahim tabi, tahminimce 8/8 sürücü hatası...

nick (31 Ağustos, 2009 20:01 Pazartesi)
iyi, kotu, yanlis, dogru, guzel, cirkin.. İkea gibi tasarimin onemnin farkinda olan bir sirket icin bu tip bir degisimin hosgorulmemesinin altinda, bilgi eskikligi oldugunu dusunuyorum. Sonucta en kaba tabirle Ikea da okuz degil.

Yeni font cok mu kotu, eh idar eder, ama kotu. Ikea gectigimiz 10 sene icerisinde farkli ulkelerdeki sube sayisini iyice arttirdi. Bu da pek cok problemi beraberinde getirdi. Yani katallogundaki yazi tipindeki algiya gelene kadar, urun kalitesi ile zaten coktan kalite algisinda bir toprak kaymasi yasadi. Font secimi isabet olmus  bu durumda. ;)

Makalede de yazdigi uzere degisiklikteki ana sebebin, farkli ulkelerdeki katalog basiminda yasanan sorunlar demis, gayet gecerli bir mazeret bu. Ayni sorunu bilmemkac ulkeye satilan elektronik urunlerin OSD sinde yasiyoruz. Oyuzden mumkun mertebe lisas odemeden  tum ulkelerin destegi olan fontlara kasiyoruz. Ikea da, onun icin daha default bir fonta gecmis.

Arial bile daha iyi olurdu diyecegim ama, sonucta bu yorum bile  mesleki takintidan kelli bir algida secicilik durumu. Yani o katalogu gorup de "hass... fontlar degismis yaa" diyen ya da farkinda olmadan, "bu yeni fontlar ile zannediyorum artik ikea gozumde daha a bir dandik imaja sahip olacak bilincaltimda" diyen oran yuzde bir olsun maksimum.... Yuzde birden banane...

Ozetle, bence ustunde durulacak bir hadise degil.

cemgul (01 Eylül, 2009 03:37 Salı)
neeee fontu mu değiştirdi inanmıyorum bir daha ikea'dan peçete bile almıcam yazıklar olsun bana bunu da mı yapacaktın. Bu gece uyumam artık. Kampanya yapalım bayrak açalım, blog açalım, fontumuzu geri istiyoruz oturma eylemi ne varsa hepsini yapalım. Comic sans yapsa ne yazar, tek derdimiz ikeanın fontu ya aq :)

ARTanubis (01 Eylül, 2009 09:18 Salı)
bak hersey olur arial olur, tahoma olur, times new roman bile olur... ama comic sans olursa bir daha almam, evdeki ikeaları atarım, ikeası olan arkadaslarla gorusmeyi keserim:))

nick (01 Eylül, 2009 10:37 Salı)

tek derdimiz ikeanın fontu ya aq :)

zuhaha! baba agzimi bozmadan yaziyim dedim, sagolasin hizir gibisin. :) heheh


cemgul (01 Eylül, 2009 13:54 Salı)
ya evet bir daha düşündüm de comic sans lafıyla abartmışım hehehe ART

@nick
aybettin gözüm ne zaman istersen ;)

Yalçın (settar) Pembecioğlu (01 Eylül, 2009 15:01 Salı)
cem, gayet tabii ki dünyanın en büyük markalarından birinin kurumsal iletişimde yaptığı önemli bir değişikliği konuşacağız. niye dalga geçiyon ki? bak nick ne güzel abartmayın derken bir yandan da işin maliyet boyutunu hesaba katmamızı önermiş, bize yeni bir bilgi sunmuş.

konuyla ilgili ikea'nın açıklaması: asya ülkelerinin alfabelerinin Ikea fontuna uyarlanmasının zorluğuymuş. tabii verdana'nın yukarıda mehmet'in dediği gibi baskı değil, ekran için yaratılmış bir font olmasının özrünü de "online dünyaya yakın olmak" gibi bir bahaneyle süslemişler.

art'ın haber kaynağı olarak eklediği linkteki şu yorum da oldukça hoşuma gitti:

"Looks more like a decision made by the finance director than the creative director."

cemgul (02 Eylül, 2009 01:19 Çarşamba)
haklısın settar, geyik bir tarafa, kendi bakış açımı söyleyim bunu da koy bir kenara lazım olur.

IKEA o kataloğun değil içindeki ürünlerin markasıdır düşününce. Bu bağlamda pazarlanan ürün katalog değil. Bu yüzden ürün kataloğunda ve/veya diğer tüm basılı malzemelerde kullanılan font ailesinin değişimi bir markanın logosunun değişimi kadar veya -satılan ürünün basılı materyalin kendisi olduğu, diğer deyişle direk çok sayfalı basılı materyalin marka olduğu- bir dergi ya da gazetenin kendi fontunu değiştirmesi kadar önemli değildir.

Sony'nin, Pepsi'nin, Bmw'nin basılı dökümanlarında hangi fontu kullandığını kaçımız biliyor veya ilgileniyor ? Sen, ben ve diğer grafik-reklam tayfası belki, ya tüketici, hayır.

ARTanubis (02 Eylül, 2009 09:41 Çarşamba)
evet bu çok onemli bir ayrıntı aslında... Bazen şirketten arkadaşlara öğle arası filan yemeğe giderken billboardları gösteriyorum.. bakın font değişmiş, bakın "ğ" si başka fonttan alınmış filan... farketmedikleri ve anlamadıkları gibi umurlarında da değil:)

Yalçın (settar) Pembecioğlu (02 Eylül, 2009 10:09 Çarşamba)
tasarımın öneminden konuşurken şunu düşünür ve söylerim hep; tüketici, yani font değişikliğini anlamadığını ve umursamadığını düşündüğümüz halk, tasarıma verdiği değeri ifade edemese de, tercihlerine yansıtır. yani; ucuz, kaliteli vs gibi marka algılarının bazı kısımları kurumsal iletişim dilinden geçer. bu yüzden "price" yerine "value" konuşanlar kazanır. bu yüzden apple gibi şirketler ürünleri zamanın en iyisi olmasa da (iPod gibi) en popüleri olmayı başarır. bu yüzden iyi pazarlamacılar ve iyi tasarımcılar markalara değer katarlar.

ikea'nın verdana'ya geçişi de tasarım'dan "value"ya doğru bir gidişin sembolu şirket için bence.

kurumsal fontla ilgili başka bir bilgimi paylaşayım; otomotivde mercedes-benz, ford gibi markaların fontları o kadar ayrıştırıcıdır ki, bu fontlarla yazılmış metinleri logolar olmadan da markaya ait olarak tanımlayabilirsiniz. sırf bu yüzden toyota gibi kurumsal kimliği oturmuş bir marka, bu yıl yepyeni ve tamamen kendisine özgü bir kurumsal fonta geçiş yaptı. amaçları, o fontun kendi başına toyota'yı anımsatması. (vaktim olsaydı da tüm örneklerin görsellerini koyabilseydim)

ARTanubis (02 Eylül, 2009 11:46 Çarşamba)
çok iyi anlıyorum settarcım, cok haklısın.. yıllar önce ürün müdürü olduğum ilacın kurumsal fontu Rotis'ti... Süper bilimsel broşürler hazırlasam bile gözüme Renault reklamı yapmış gibi geliyordu hep:))

cemgul (03 Eylül, 2009 03:39 Perşembe)
Verdiğin diğer marka örneklerini konuyla ilgili bulmasam da düşüncene katılıyorum settar.

O font Ikea ürünlerinin üzerinde sağında solunda olmadığı sürece markaya bir değer kattığını ya da kayberttirdiğini düşünmüyorum hem bir grafik tasarımcı, hem de Ikea tüketicisi olarak.

Toyota tüketicisi değilim, Peugeot'yu alırken de broşürüne fontuna değil arabaya baktım sürdüm beğendim aldım, bence Ikea kataloğu'nun yanına koyulacak uygun bir örnek değil otomobil ve font ilişkisi :D Otomobil katalogla satılmadığı için başka dinamikler, kanallar vardır işin uzmanı değilim, settar sen daha iyi bilirsin doğal olarak.

Apple ise kurumsal fontunu bütün ürünleri üzerinde kullanıyor sadece broşüre basmıyor. Başlık Apple fontu değiştirdi olsaydı daha çok ilgilenirdim.

Gerçekten kıllık olsun diye yazmıyorum böyle düşünüyorum naçizane, ama abartmayın işte yılın olayı değil, bir fontun ikeayı anımsatması ihtimali nedir ve kimin umurunda. Kaldı ki ikea'ya özel tasarlanmış bir font değil birçok firma kullanıyor. Ajans ve marka arasındaki bazı körler sağırlar birbirini ağırlar durumu tüketiciye aynen planlandığı gibi yansımak ve pratikte her zaman etkili olmak zorunda mıdır? Ajansın ve Ikea'nın canı sıkılmış fontu değiştirmiş olabilir altında zekice akıllıca iletişim stratejileri aramak yorucu olabilir. Katalog fontunun değişiminin IKEA nın marka değerine olumlu olumsuz majör bir etkisi olmayacaktır. Ikea tüketicisi olarak söz hakkımı kullanıyorum; I don't give a sh*t ;)

Polka (03 Eylül, 2009 22:48 Perşembe)
Font degil efenim yazitipi (a.k.a typeface)
Tipografi ile ilgili haberlerde terminolojiye de dikkat edelim, ayiptir günahtir. 



calucifer (14 Eylül, 2009 16:02 Pazartesi)
Comic Sans tercih ederdik ailecek...

Yorum yapmak için
- sisteme kayıt olabilir,
- Bigu üyesi iseniz ana sayfadan giriş yapabilirsiniz.