Yorumlar
phoenixia (08 Ocak, 2007 11:54 Pazartesi)prospektüsleri okuduktan sonra bile daha çok muhakeme yapabiliyorum..:)
doktor..pardon, fixx..halkın-benim- anlayacağı şekliyle söyler misin bir de..açık kaynak kodu filmde-animasyonda- ne fark yaratıyor izlenirken..
bir de, neden elephants..:P:)
nick (08 Ocak, 2007 12:34 Pazartesi)evet bu eski bir haber dedigin uzere fix, seyrettigim kotu animasyonalrdan bir tanesi. vakti zamaninda haber etmemistim en azindan kendi adima.
elephant's dream hakkinda daha fazla bilgi sahibi olmak isteyenler icin burada bir article, burada da resmi web sitesi.
Fixx (08 Ocak, 2007 18:10 Pazartesi)Valla nick'in de dediği gibi daha kalitesiz olması dışında bir fark yok filmde

, ama yine de ciddi çalışılmış bir iş, bayaa adam görev almış, tek kişilik bi proje değil yani. Açık kaynak kodlu olmasının bize yararı ise verdiğim son linkten tüm filmin her sahnesine 3 boyutlu dosyasına (.blend formatında, yani Blender programıyla açabilirsiniz, bu arada Blender da bedava indirilebilen 3 boyutlu animasyon ve modelleme yazılımıdır) sahip olabiliyoruz. Çoğu kişi çok sever böyle şeylere sahip olmayı(mesela Shrek'in 3D sahnelerine sahip olduğunuzu düşünsenize

), ben de çok severim aslında ama henüz bunları indirmedim, ve nedense indirmeyi de düşünmüyorum, çünkü sahneler gerçekten de çok abstract(hoş gerçi, böyle sahne hazırlamak daha zordur), gerçekçi bişey yok.
mortiis (08 Ocak, 2007 19:57 Pazartesi)geçen yıl bi bilgisayar dergisi de vermişti bunu. izlediğim en kötü animasyonlardan biri.
cemgul (08 Ocak, 2007 20:07 Pazartesi)genel yorumlardan da anlaşılacağı gibi kötü bir çalışma -genel kaliteyi yukarda tutmak adına- ben sadece tavsiye edebileceğim ve beğendiğim şeyleri haber yapma eğilimine sahibim biguda. Burada adı geçmemesinin de neden bu demek ki Fixxcim

filmin "açık kaynak kodlu" diye lanse edilmesini de çok saçma buluyorum noldu şimdi öyle olunca süper mi oldu ? Hayır, berbat bir iş çıktı ortaya. Yanlış amaçların peşine düşmeyip adam gibi film yapmaya harcamalı insanlar enerjilerini. Bu işe emek verenlerin bütün çabası boşa gitti.
İyi hadi biz de nick, alisüreyya, erman, fixx, mortiis, sgb canımızı dişimize takıp bir film yapalım perişan olalım sonra böyle leş bir film olunca da ama biz boş vakitlerde yaptık ve sadece beleş programlarla yaptık diye savunma geliştirelim. Kurtarır mı bizi kurtarmaz. Geçiniz.
açık kaynak demek yani filmin üretildiği yazılım Blender'in tüm proje dosyalarını alıp bakabiliyor kurcalayabiliyorsunuz. Hangi sahne nasıl yapılmış falan diye programda sahneyi açıp bakabiliyorsunuz. Bu biraz da blender'i yaymak amaçlı bir çalışmaydı ama dandik bir iş çıkınca ters tepti.
Fixx (08 Ocak, 2007 22:28 Pazartesi) phoenixia (08 Ocak, 2007 22:55 Pazartesi)hmm... anladım galba valla..:) bu aynı zamanda riskli bişi değil mi peki,açık kaynak kodu.. paylaşımcı bi piyasa mıdır ki bu yani,biz biliyoruz yaptık,ama herkes öğrensin, yayılsın, coşalım falan...
(sesli düşünmüşüm,sormamışım da sayabiliriz):)
c (09 Ocak, 2007 16:04 Salı)izlemedim bu filmi. yine de yorum yapayım.
bence açık kaynak olmasının özelliği herkesin ama herkesin bunu geliştirmesine imkan vermesi. İlk hali kötü olabilir. Ama üzerinde kitlelerce yapılacak iyileştirmeler ile çok farklı bir film ortaya çıkabilir de.
bugün gerçekten profesyonel bir çalışmanın dosyaları açık olsa, sadece bu dosyaları inceleyerek ve üzerinde oynayarak çok değerli bilgiler edinilebileceğini düşünüyorum.
cemgul (09 Ocak, 2007 23:35 Salı)gerçekten profesyonel bir çalışmanın dosyaları yapanların yıllarca emek verdiği kendi know how ıdır birikimidir, ortaya atılamayacak kadar da değerlidir. Sen mesela 30 yıl emek ver örneğin Pixar'da çalış, sonra bedava dağıt bütün bilgini film projelerini ve dosyalarını yapar mısın bilmiyorum?
Bunu dağıtmasını bekleyeceğimiz insanlar, açık kaynak kodla öğrenmediler ki bu işleri ayrıca, demek ki çalışınca oluyo, diğer türlüsü hazıra konmak. Ama bu filmdeki amaç zaten blenderin kullanımını yaymak blender dışında bir bilgi de vermez projeleri açıp bakmak. Kime ne faydası oldu bilmiyorum.
elifbb (09 Ocak, 2007 23:42 Salı)Hazıra konmak derken sadece bu animasyonla açılan "animasyonla açık kaynak evliliği" konusunda mı diyoruz, yoksa genel olarak açık kaynak olayına mı şeettik? neettik? ehm...
Erman Sinan (10 Ocak, 2007 06:36 Çarşamba)Acik kaynak veya degil
Blender veya Maya
Animator adam yapar, gerisine karismaz...
Animasyon bir yasam bicimidir. oyle bilgisayar basinda da olmaz! Gozlemek gerekir...
Bir kediyi yuruyusunden disi mi yoksa erkek mi oldugunu anlyiorsaniz.. O zaman bu isi kotarmissinizdir!
Bildigim budur!
Gerisi teferruattan ileriye gitmez
c (10 Ocak, 2007 10:40 Çarşamba)cemgul:
windows linux kıyaslaması gibi olacak ama. bence bu dediğin bir nevi tekelcilik anlayışı.
örneğin zamanında görsel iletişim dersine bir hoca gelmişti. daha interaktif tasarım yapan tasarımcı pek yokken türkiye'de. "ben aslında size öğreterek kendime rakip yaratıyorum" demişti.
işin ilginci ben de ne öğrendiysem net hakkında webmonkey, flashkit vb. sitelerden öğrendim. yani insanların öğrendiklerini paylaştıkları sitelerde. ve bu şekilde tekniklerin ne kadar inanılmaz bir hızla geliştiğine de şahitlik ettim.
çalışınca oluyor kısmı doğru kesinlikle. ancak paylaştıkça da çoğalıyor.
cemgul (10 Ocak, 2007 11:39 Çarşamba)Sen disney, pixar veya dreamworks'un projelerini nete koyup alın bakın dediğini gördün mü? şimdi tekelcilikle mi suçlayalım bunları paylaşmıyorlar diye? Olmaz tabi. Senin tek başına evde okulda yaptığın ufak tefek işler için ok katılıyorum ama 100 lerce kişilik ekipten çıkan büyük çaptaki projeleri senin benim evde yaptığımız websitesiyle vs ile karıştırmayalım! Onları niye paylaşmıyosun diye kimse suçlamaz. Paylaşılan projeler ise ancak bu elephant dream kadar olur sana bir shrek yaptıramaz ordan aldığın bilgi. Netten öğrenilen birtakım bilgilerle gidip bir Incredibles yapamazsın evde gibi...
Diğer tarafta işin yasal boyutu var bir şirket ya da stüdyo seni hire ettiği zaman çizdiğin bir çizgi bile onun malıdır izin almaksızın sen bile orda burda paylaşamazsın. Hatta Non Disclosure Agreement imzalayacağın için üretimini yaparken dahi arkadaşlarına bile göstermen kanunen yasaktır. Ha bizim ülkede hak getire tabi ona yapcak bişe yok. Ama doğrusu budur.
Bahsettiğim şeyin bencillikle, paylaşımcılıkla veya bireysel rekabetle bir alakası yok.
Senin derse gelen hoca kim ki rakip yaratıyorum diye endişe duysun bu bağlamda? Yani çapı nedir bildiği şeyin, milyon dolarlık bir projeyle kıyaslandığında gibisinden düşünürsen anlaşılacak ;)
cemgul (10 Ocak, 2007 11:51 Çarşamba)elifbb çoğunlukla açık kaynak kod falan filan görmeden bilmeden kendi imkanlarıyla kitap tutorial vs ile çalışıp öğrenip sonra büyük projelerde rol alabiliyor tanıdığımız insanlar. Yani bişeyi öğrenmek için bitmiş ve nete koyulmuş bir projeyi alıp kurcalamak şart değil. Yani diyorum ki iyi animatör olmak için öğrenmek için açık kaynak filmlerin proje dosyaları falan gerekli değil kimse öyle öğrenmiyor bu işi. Tekelci bunlar paylaşmıyor napiym ben de bu yüzden beceremiyorum diyenin bahanesidir o hehehe :D
Erman farklı ama önemli bir noktaya parmak basmış. ILM'e bir dönem bilgisayarı email atmak dışında kullanamayan ipli kuklacıları character animator olarak aldıklarını duymuşsunuzdur. Yani teknik hiçbişeydir oturup açık kaynak beklemeye gerek yok evde hehe. Orada öğretiyorlar nette orda burda bulamayacağın herşeyi. Tekelcilikse tekelcilik yani so what?
elifbb (10 Ocak, 2007 11:54 Çarşamba):))) yok yok ben sadece animasyon için mi konuşuyoruz yoksa tüm açık kaynağa karşı mıydı bu sözler manasında demiştim... ama korktum siz bööyle şeedince, ben aynen geri kaçıyorum :P
cemgul (10 Ocak, 2007 11:58 Çarşamba)korkma kaçma dur :) ben karşı değilim yanlış anladın. Ama kimseyi paylaşmadığı için de suçlamam. Bildiğim herşeyi öğrettim ama kimse bana rakip olmadı :) Fakak birilerinden bakarak öğrenme yöntemini kısıtlayıcı ve yanlış da buluyorum bazen. Çünkü adam sana yanlış veya uzun bir yolu gösterir sen de yanlış öğrenirsin gibi sakıncaları var.
elifbb (10 Ocak, 2007 12:06 Çarşamba)Dövmicek galiba... dur bi deniyim bakiyim :))
Animasyon için konuşmam yanlış olur sanırım, ama genel olarak açık kaynak kod kullanımına dair birden endişe duydum :) Açık kaynak illa internetten bulunarak veya yandakinin projesinden tırtıklayarak, veya adamın birinin web sitesinde yazdıklarını "dur ben de deniyim bakiyim hah valla öğrendim" denerek olmuyor ki. Kocaman projeler var (kocamaaaan), gayet iyi organize edilmiş işler var, hatta bazı lisanslı kaynaklardan daha verimli veya başarılı açık kaynak arkadaşlar var. O yüzden genel olarak birden bire "hazıra konmak" denince, aslında olması gereken ve maalesef az sayıda kişi tarafından savunulan "açık kaynağın gelişim ve ilerleme amacı" biraz çuvallamış oluyor gibi geldi.
Bir de öğrenirken karşımızda anlatan adam, kitap, çoklu veri ağı :) neyse işte kaynak niteliği veya etiketi ne olursa olsun bu riski fırlatabilir suratımıza, ve farkında olsak da olmasak da eksik öğrenmiş, öğrenmemiş olabiliriz. Tamam katılıyorum, iki gün internetten bir şeyler deneyerek veya sırf bir programı kendince 5 dakikada kurcalayarak "oldum ben" denemez. Ama öğrenmenin önceliğinin öğrenmeye çalışan kişide olduğuna inanıyorum. Bu kesinlikle öğrendiği kaynağın önemini de silmemelidir, buna katılıyorum.
Bu haberdeki animasyon ve açık kaynak yaklaşımını benim şahsen beğenmiyor olmam, ve hatta animasyonlarda harcanan şahsi emeğin açık kaynağa dökülmesine benim de gönlümün el vermicek olması, tüm bu dediklerimden bağımsızdır o ayrııı :))
cemgul (10 Ocak, 2007 12:25 Çarşamba)peki blender veya başka bir programda yapılan projeleri alıp nete koyma kısmıyla ilgili diyelim mi burada yorumladığımız "açık kaynak kodu" ? he mi?
elifbb (10 Ocak, 2007 12:42 Çarşamba)e diyelim bakalım :)
nick (10 Ocak, 2007 12:46 Çarşamba)oyle ki isteyen istedigini koysun da, hem sahsi fikir olarak, hemde Cemin gorusune ek katiki seklinde, public dosyalara ulasip is yapacak adam anca isini kotarmak yada mecburiyetten yapaak adamdir, gorevidir vs.
Yani gonlunde varsa bi insan evladinin animasyonculuk illustrasyonculuk, ogrenmek kapmak yirtmak icin, guide, arac vs beklemez. alir gider bi sekilde. Gonul meselesi biraz bu isler.
İcinde olmayan adamin tek motivasyonu da elaleme gosteriip egomu korükliiimdir ki, topyekun karsi oldugum hadisedir. Sen takil seni bulur ceker alirlar zaten.
Yani acik kaynak hede hodo yapsinlarda, adam olacak cocuga faydasi olmaz o acik kaynaklarin, ozentiden hevesli kisilerede kisa vadede birkac adim attirir ancaak.
c (10 Ocak, 2007 12:52 Çarşamba)konunun yasal boyutuyla ilgisi yok. zaten firma bunu yapmayı seçerse, seçer... işin sahibinden başkası buna karar veremez ki...
biraz düşününce de firmaların böyle bir şey yapmak için hiçbir sebepleri olmayacağı görünüyor. ekmek kapısı ne de olsa. ayrıca böyle bir işin kar amaçlı olmayacağı da belli. senin baktığın açı bu.
ancak yine düşünürsek, biz firmaların esiri değiliz. bazılarımız hatta idealist olabilir. kendinden sonraki nesile bilgi aktarmak tecrübelerini paylaşmak isteyebilir. hatta bir araya gelip milyonlarca dolar kazanamak değil bir şeyler üretmek için böyle birşey yapabilir. hatta belki evinde küçük tefek projeler yapan değil profesyonel ve deneyimli insanlar da olabilir bu kişiler.
evde Incredibles yapmak zaten kimsenin harcı değil. nasıl böyle düşündün bilmiyorum. ama olay şu. biz nasıl burada tartışarak bir katkıda bulunuyorsak fikren bir ürün çıkarıyorsak (diyelim) evlerimiz veya işlerimizden bir araya gelmeden, pek çok insanın katkısıyla da bir ürün çıkabilir. (çıkmaya dabilir. misal ha!)
sence bugün toy story veya a bug's life'ın source'ları nete konsa fena mı olurdu? şirketler de belki insan kaynağı kazanmış olurlardı. ayrı bir fan kitleleri olurdu. belki oradaki herşeyi bilenlerin bilmediği birşeyleri de dışarıdan bilen biri çıkardı.kaç kişi amatörlükten profesyonelliğe geçmek için gereken zamanı kısaltmış olurdu. ama yok herkes zor yoldan ve burnu sürtülerek öğrenmeli diyorsan ayrı.
bugün hepimizi biz yapan kendimiz miyiz? bizden öncekilerin üstüste dizdiklerinin üzerinde mi duruyoruz?
birikimini paylaşmasaydı bazıları. bugün nerede olurduk? ha parasını verip alan da var bu bilgiyi ama benim hocalarım hatırladığım kadarıyla okulun verdiği maaşa tenezzül edecek insanlar değildi.
pozitif düşünelim.
elifbb (10 Ocak, 2007 12:54 Çarşamba)allaaam nolur yine sadece animasyon için bunlar diyin, kalbime inecek valla şimdi :))
cemgul (10 Ocak, 2007 13:15 Çarşamba)evet herkes zor yoldan ve burnu sürtülerek öğrenmeli diyorum başka da bişey demiyorum.
elifbb (10 Ocak, 2007 15:04 Çarşamba)Merhaba Tekrar,
Açık kaynak uygulaması yazılımla veya bilgisayar uygulamalarıyla başlamamıştır. Ancak daha geniş alanlara duyurulması, yaygınlaşması internetin devreye girmesi ile olmuş, ve kısa sürede bu çoğunlukla programlamaya uygulanır hale gelmiştir. Açık kaynak, çıkış itibariyle "ilerlemeyi tetikleme ve toplumsal çıkarların ön planda tutulmasını esas alma anlayışıyla bilgi paylaşımı" tarifindedir. Sonuç olarak önünüze gelen herhangi bir ürünün çıkış noktasından itibaren oluşan altyapısının paylaşılması olarak tanımlanır.
İşin içine internet ve bu derece geniş bir platform girince sadece açık kaynak için değil, pek çok terim ve anlam için kaymalar yaşıyoruz. Açık kaynak tamamen "birinin ömrünü verdiği değerlere bedava konmak ve bunları güle oynaya kullanmak" değildir. Bu, açık kaynak uygulamasının bazen dengesiz bazen verimsiz çoğu zaman da anlaşılmadan kullanılmasının sonuçlarından biridir. Açık kaynakla ilgisi olmaksızın izinsiz altyapı kullanımını zaten saymıyorum bile. Açık kaynak telif şekillenmeleri, izinli kullanım, destek ve paylaşımdan ibarettir, ve esas olarak da üretimdir.
Evet, açık kaynak kullanımı altyapı sahibinin tercihindedir. Ancak bunun öğrenme sürecinin verimiyle direk bir ilgisi olduğunu düşünmüyorum. Öğrenmek isteyen insanın kendi iradesi, "adam olabilme" potansiyeli, özenti ve heves peşinde olmaması temel kriterlerse zaten, bunun için kullanacağı araçları en ön planda tutmak yanıltıcı olabilir diye düşünüyorum. Açık olsun kapalı olsun kaynak kullanan kişi öğrendiğini uygulamada veya öğrenmediğini rezil etmede serbesttir. Gelecek eleştiriler de bunun bir sonucudur.
Ben "herkes açık kaynak kullansın hey hey" de demiyorum, "kişisel tercihen bana ne, her şey kapalı olsun ve sürekli beynimizi kanatana kadar telef olalım" da demiyorum. Sadece ve sadece; hazıra konmak, haksız çıkar sağlamak, haksız başarı rolü üstlenmek, izinsiz bir emekle göz boyamak gibi durumların açık kaynakla karıştırılmaması dileğimi sunuyorum. Şu anda mevcut olan çoğunluk kullanımını göz ardı ederek; açık kaynak bu değildir, derdi de bu değildir, amacı da bu değildir, geleceği de bu değildir demek istiyorum.
Öğrenme sürecinin hepimiz için farklı kriterleri olabilir, ve her bakış açısına saygım sonsuz. Yine de herhangi bir disiplinin öğreniminden bahsederken bireysel farkların ve istisnaların da mümkün olabileceğini düşünmek, kötü örnekler veya talihsiz haksızlıklar yüzünden herkese karşı katı kurallar yansıtmanın heves kırıcı olabileceğini hatırlamak istiyorum yüksek sesle.
Daha önce de dediğim gibi, sanırım kişisel bir zaaftan kaynaklı olarak, animasyon konusunda açık kaynak kullanımına (izinli, telifli, tüm hakları korunur haliyle) bilemiyorum benim de içim el verir miydi. Ancak "gönül işidir" dediğimiz şeyler sadece bununla sınırlanmıyor, ve gönül işlerinin bazen en ihtiyaç duyduğu şey iyi organize edilmiş altyapı paylaşımı oluyor. Açık kaynak, hazır bir yemeği alıp üzerine tuz bile dökmeden bir oturuşta mideye indirmek değildir. Umarım genel kanı da giderek aslına dönecektir.
"Emeğin göz ardı edilmesi" tedirginliğimizin ortak olduğunu düşünüyorum ve bu konudaki hassasiyeti samimiyetle paylaşıyorum.
nick (10 Ocak, 2007 15:14 Çarşamba)hehheh bu ne kizim acik kaynak mi calistin iki dakka da?
katiliorum zaten deiklerine kendi adima, acik kaynak projesine guzel bir ornek linuxtur.
bilgi aktarmak paylasmak yol gostermek farkli bisey, atiorum cem yaptigi islerin psd dosyalarini paylassa insanlarla cok mu faydasi olacak, hazir riglenmis modelleri indirip kactane karatker animasyon ogrenen adam vardir merak ederim? anca kolunu bacagini kaldirir indirir modelin. ha tabi paylasmasin demior kimse isteyen paylassin da, bu haberde oldugu gibi "iyi aferin" diyoruz ancak.
elifbb (10 Ocak, 2007 15:20 Çarşamba)Çalışmışlığım vardı önceden zaten, denk geldi.
Demek istediğim de buydu... O farklı bir şey dediğin açık kaynak zaten birebir. Yani yukarda açık kaynak yapılsın ama adam olmazsınız anlamının aslında açık kaynakla ilgili olmadığını düşündüm, o yüzden konuştum sanırım bu kadar :)
Paylaşılan kaynakların faydalarını bilemem, bilemeyiz diye de düşünüyorum. Açık kaynak uygulamasının her disiplindeki güzelliği de budur, istenen tek bir sonucu değil, olası gelişmeyi paylaşmak. "Paylaşsın"a karşısınız da demiyorum zaten öyle anlaşılmasın, "paylaşın ama kesinlikle bişi olamazlar" demek biraz sarsıyor insanı, o yüzden şahsi bir tedirginliğim oldu yahu :)
phoenixia (10 Ocak, 2007 15:27 Çarşamba)c,cemgul ve elifim..:) ben kendi pencere aralığımdan baktığımda sizin aynı apartmanın yanyana sıralanmış üç balkonundan önünüzde duran ağacın ne kadar güzel olduğundan bahsederken birinizin yapraklardan,birinizin gövdeden,diğerinin de tümünden konuştuğunu hissettim...
--biri düğmeme basıp kapasın beni-
elifbb (10 Ocak, 2007 15:32 Çarşamba):))) ben de çok ayrı uçlarda olduğumuzu hissetmiyorum zaten, ama belki yaprakları dökülebilio diye ağacı kaldırıp atmayalım demek istedim birden.
Çok alakasız olduğu için de ekliyim dur bişiler, bu böyle olmadı: sadece başarısız işlerin sebebinin açık kaynak olmayabileceği ihtimalini de mi düşünsek de mi ne mi? yaa... ya da tamamen kişisel olarak "ben de açık kaynak platformunda yüzüyorum yeri geldiğinde, amacım işimi kotarmak, mecburiyetten yapmak veya görev icabı bıklamak olmuyo demeliydim belki sinirlenip... alınmış da yazık :))
c (10 Ocak, 2007 15:32 Çarşamba)-klik-
Yorum yapmak için
- sisteme
kayıt olabilir,
- Bigu üyesi iseniz ana sayfadan
giriş yapabilirsiniz.